donderdag, maart 28, 2024
HomeColumnColumn: Een clublied is de dertiende man

Column: Een clublied is de dertiende man

-

Toen Quick Boys eerder dit seizoen door een dalletje ging, er al enige paniek uitbrak, werden er geen verrassende wissels toegepast, niks daarvan. De cd met het clublied werd van stof ontdaan, de volumeknop ging op de hoogste stand en het tot dan toe lamlendig spelend team ging in een rap tempo naar het vijandelijke doel. Vanaf dat moment klinkt het clublied bij de thuiswedstrijden en galmen de supporters mee. Op 14 december noteerden de ‘katukkers’ de achtste winst op rij; de kracht van het clublied.

DSC04753 (Small)

Bron foto: Leidsch Dagblad

Waar zijn de klanken van de Stadionmars gebleven wanneer de spelers de groene mat betreden? Waar zijn de fanfarekorpsen die voor de aanvang van de wedstrijd en in de rust strooien met hun muzikale nootjes? Voetbal is amusement, zorg dan ook voor amusement. Als het publiek als twaalfde man wordt beschouwd, dan is het clublied de dertiende man. In Engeland is een wedstrijd zonder clublied en zonder samenzang ondenkbaar. Toen de fanatieke fans van Coventry City hun onvrede uitten over de nauwelijks mee te zingen clubsong sleep en boetseerde de onlangs overleden manager Jimmy Hill eigenhandig het werkje dusdanig bij tot het echt ‘bekte’ en uitgroeide tot een massale meezinger. Een avondje NAC? Hé hé hé hé-hup NAC is tot ver buiten Breda te horen. Wanneer het spel van PSV van vuurwerk gespeend is, laat de speaker het  Eendracht geeft macht horen en daar gaan de raspaardjes van Philip Cocu. En bij Sparta (volgend seizoen terug in de Eredivisie?) is het Rood-wit is onze glorie net zo ingeburgerd als het Hand in hand kameraden van buurman Feyenoord.

Toen voetbalclubs nog meenden geen eigen lied nodig te hebben, schalde Hup! Holland Hup! door de ether en over de velden. Het werkje van Jan de Cler en Alexander Pola is de moeder aller clubwijsjes. Sindsdien is de samenzang vooral op euforische momenten gemeengoed geworden. In het stadion worden ze gezongen; van We are the champions en You never walk alone tot Wij houden van oranje. Wanneer de liefhebbers gaan gapen bij het tikkie takkie van Ajax zorgt De herdertjes lagen bij nachte gevolgd door A-J-A-X  voor de zo gewenste  ommekeer.

Jan de Cler (links) en Alexander Pola, de maker van Hup! Holland Hup!
Jan de Cler (links) en Alexander Pola, de makers van Hup! Holland

Vergast de supporters niet op ingeblikte muziek, schotel ze live optredens voor en zorg voor smakelijke cheerleaders. Op z’n Amerikaans? Waarom niet? Voetbal is entertainment, voetbal is showbizz.

 

 

Must Read